Hoe ben je bij deze tekst gekomen? Misschien via een directe link of via Google. Als het laatste het geval is, hoe komt het dan dat juist mijn pagina naar voren kwam terwijl er honderden mensen zijn die over dit onderwerp schrijven?
Steeds meer mensen worden zich bewust dat je er met een leuke website alleen niet komt. Je wilt namelijk ook dat potentiële klanten je vinden als ze naar jouw dienst of product zoeken in google of een andere zoekmachine. Dit is SEO, oftewel “Search Engine Optimization”. Hierbij optimaliseer je jouw website zodanig dat Google jouw website ziet als een goede website om naar voren te laten komen in passende zoekresultaten. En dit is wat je wilt toch?
SEO is meer dan alleen tekstschrijven
Er zijn drie onderdelen die belangrijk zijn bij SEO. De technische SEO achter de website, de tekstopmaak en de links/social media populairiteit. Het gekke is dat de eerste vaak wordt vergeten en er vaak alleen gericht wordt op de teksten of op linkbuilding. Je kunt echter geweldige teksten hebben en 3000 volgers maar je gaat het nooit winnen in google als je website zo traag is als dikke str*nt of als Google niet kan lezen wat er staat. Om dit goed te doen moet je dus verder kijken dan je content en let je op technische SEO
Technische SEO
Onder technische SEO verstaan we alles wat niet met de inhoud van de website te maken heeft. Dus: structuur van de website, https, crawlbaarheid snelheid en opmaak van de pagina en website. Zelfs de url en domeinnaam hebben als technisch element invloed op de vindbaarheid in google.
Snelheid van je website
- Snelle webhosting: Enkele punten die belangrijk zijn als het gaat om de website is dus snelheid. Dit hangt grotendeels van de server waar jouw website op staat. Hoe beter de specificaties van de server en hoe minder websites hier opstaan hoe sneller jouw website zal laden over het algemeen. Helaas is dat de kans dat je dit bij een budget hoster van €1,- pm vind klein… Tijd voor een kleine zelfpromotie. Wij hebben een toffe snelle server voor je waar je voor minder dan €99,- per jaar de snelheid van je website een boost geeft
- Optimaliseer je afbeeldingen: Optimaliseer je afbeeldingen door ze op het juiste formaat toe te voegen en altijd kleiner te houden dan 1 MB. Dit maakt de website niet onnodig zwaar
- Kies voor een clean theme: Is je website gemaakt op basis van een thema? Kies dan een recente, goed ontwikkelde zonder al teveel poespas. Hoe cleaner de code hoe leuker je wordt gevonden
- Blijf weg van teveel plugins: Tegenwoordig kun je overal een plugin voor downloaden, wat niet anders is dan een stukje code en functionaliteit. Ja je leest het goed EXTRA code voor je website. Je website die hierdoor weer trager wordt. Probeer waar het kan plugins achterwege te laten, laat een webdesigner (lees: wij) je hierover (gratis) adviseren
Leesbaarheid van je website
In dit geval ga ik het niet zozeer hebben over de leesbaarheid van je teksten dan wel de leesbaarheid van je website. Google is slim maar nog niet slim genoeg om alles te zien. Er zijn wel wat trucjes waardoor je google aan de hand kan nemen door je website zonder dat hij verdwaald raakt, ook hier spreek je weer de technische kant van SEO aan.
- Structuur: Zowel voor je bezoekers als voor Google is het fijn om een goede structuur in je menu’s te hebben. Maak niet teveel koppen/pagina’s in je hoofdmenu. Wees duidelijk in wat je aanbiedt en laat dit naar voren komen. Heb je een webshop? Kies dan voor de ‘kop’ shop in je hoofdmenu met misschien een uitgelichte (populaire) categorie. Verdeel de rest onder in subcategorieën, op een manier dat het overzichtelijk blijft.
- Permalinks: Een duur woord wat iets zegt over de hoe je url eruit ziet. Een URL kan er zo uitzien: https://timenkim.nl/page_id_34? of zo:https://timenkim.nl/contact. Welke duidelijker is voor jou lijkt mij dan weer duidelijk. En goed nieuws: Zo werkt het voor Google ook. Zorg dus dat je URL’s leesbaar zijn zodat iedereen weet welke pagina hij bezoeken
- Sitemap: Een sitemap is een document wat letterlijk de structuur van je website weergeeft aan Google. Hoeveel en welke menu items je hebt en welke berichten en producten. Je hebt deze structuur eerder duidelijk gemaakt voor je bezoeker. Nu wil je dat ook Google deze ziet. Je kunt gemakkelijk een sitemap online genereren of via de yoast plugin (yep wel een plugin die je wat mij betreft wat toevoegt) en deze aan Google aanbieden via Search Console
Beveiliging van je website
Google vind het niet tof als je website niet veilig is. Stel dat hij jou doorstuurt naar een website waarbij de gegevens niet beveiligd zijn dan haak je snel af. Gebeurt je dit te vaak dan kies je volgende keer een andere zoekmachine. Nu is er een tijd geleden iets mooi in het leven geroepen wat een SSL certificaat heet. Nee rustig maar, je hoeft niks te behalen noch kun je deze aan de muur hangen.
Een SSL certificaat beschermt het internetverkeer tussen de website en de bezoekers. Je ziet dit aan groene slotje wat je ziet in je browserbalk voor een website. Een beveiligde website ziet er zo uit:
Is je website nog niet beveiligd? Dan ziet het er zo uit:
Wat heeft dit met Google te maken? Google indexeert websites die beveiligd zijn hoger dan niet beveiligde. Er zijn browsers die foutmeldingen geven of zelfs blokkades op je website bij een onbeveiligde site. De bezoeker kan dus niet verder. Ruikt Google dit dan krijg je ‘strafpunten’ en wordt jouw website verder onderaan de lijst gezet. Inmiddels is het met de nieuwe AVG privacy wet zelfs verplicht om de gegevens van de bezoekers te beschermen met een SSL. Je kunt dus eigenlijk niet meer zonder in 2018!
Is je website door ons gemaakt? No worries. Al het bovenstaande hebben wij over nagedacht. Is je website door iemand anders gemaakt of heb je deze zelf gemaakt? Wil je weten hoe je technische SEO ervoor staat? Dan kun contact met ons opnemen voor een gratis scan. Daarna kunnen we je precies vertellen hoe je ervoor staat en waar jij mee aan de slag kunt met of zonder onze hulp.
1 comments