Tekst optimaliseren voor zoekwoorden

Tekst optimaliseren voor zoekwoorden. Het stappenplan!

De tijd dat je een tekst volpropt met zoekwoorden is gelukkig wel voorbij. “Vroeger” werd dit gedaan om zo hoog mogelijk in google terecht te komen. Gelukkig worden we allemaal ouder en wijzer en zo ook Google. Google heeft inmiddels veel factoren waarop juist jouw tekst naar voren komt en je hoeft je lezer dus niet te meer te spammen met jouw zoekwoorden. Drie of vier keer je zoekwoord op de juiste plaats en je komt een heel eind. De leesbaarheid van teksten gaat hiermee ineens weer met sprongen omhoog! Maar hoe ga je dan tekst optimaliseren voor zoekwoorden? Met deze stappen knal ook jij zo bovenaan in Google (ok en met een beetje geluk misschien…)

Schrijf op wat je wilt vertellen

Dat is dan ook mijn allereerste en belangrijkste tip: Schrijf op wat je wilt vertellen! Je wilt niet alleen gevonden worden, je wilt dat mensen op je website blijven en een conversie doen. Dit kan een aankoop doen zijn, een e-book downloaden of informatie krijgen. Schrijf dus ook jouw tekst vanuit dat idee. Ikzelf begin altijd eerst met het schrijven van een tekst, vanuit mijn hart met een doel in mijn achterhoofd (informatievoorziening, sales etc). Neem deze tekst die je nu leest als voorbeeld. Ik wil jou informatie geven en schrijf dan ook hetgeen wat ik met jou wil delen. De zoekwoorden? Daar kijk ik pas naar als mijn verhaal op papier staat (of online eigenlijk, is meer van toepassingen dan ‘papier’)

Zoekwoordenanalyse

Tekst optimaliseren voor zoekwoorden adwordWil je je tekst optimaliseren voor zoekwoorden, dan begin je natuurlijk met het vaststellen van je zoekwoorden. Onderschat dit niet, het kost even tijd maar als een goede basis hebt staan dan scheelt je dit én veel werk in de toekomst én vergroot direct je kansen op beter gevonden worden. Omdat we hier een heel artikel aan kunnen wijden hebben we dat dan ook maar gedaan. Wil je weten welke stappen je moet volgen om achter je zoekwoorden te komen? Lees dan hier hoe je zoekwoorden kunt bepalen voordat je aan de slag gaat.

Tekstinhoud en opmaak optimalisatie

Titels en Tussenkoppen

Je bent nu gewapend met één of meerdere zoektermen en staat voor eerder geschreven jouw tekst. Diezelfde tekst die je eerder vanuit je hart hebt geschreven. Nu gaan we de tekst optimaliseren voor zoekwoorden! Geef de tekst nu een titel. Hiervoor gebruik je één van je zoekwoorden en het liefst aan het begin van de zin. In het geval van dit artikel heb ik gekozen voor de zoekterm: Tekst optimaliseren voor zoekwoorden. Mijn titel ziet er nu zo uit:

 

Deze titel moet je een H1 opmaak meegeven. De meeste thema’s in wordpress hebben hier al over nagedacht en ze al zo automatisch opgemaakt. Is dit niet het geval dan selecteer je deze in de visuele opmaak en geef je de koptekst 1 selectie mee. Werk je in de tekst/html opmaak dan doe je dit als volgt: <h1>Tekst optimaliseren voor zoekwoorden. Het stappenplan!</h1>

 

Google leest ‘scant’ als het ware je website en komt als eerste bij de H1 titels uit en gaat hierna door naar de H2 titels die je als tussenkop kunt gebruiken. Verwerk ook in de tussenkoppen de zoekwoorden en maak ze op H1 tot en met H6.

Inleiding

Help Google door zo snel mogelijk duidelijk te maken waar jouw tekst over gaat. In je inleiding dien je te schrijven waar je tekst over gaat om de leesbaarheid te vergroten maar neem als het lukt ook meteen je zoekwoorden mee in de eerste alinea. Net dat extra zetje waar Google gebruik van kan maken!

Body of inhoud

De inhoud van je tekst had je natuurlijk al geschreven. Lees de tekst nogmaals door en houd in je achterhoofd hoe je het zoekwoord kunt toevoegen in de tekst. Behoudt hierbij alsjeblieft een normale zinsopbouw en probeer niet ten koste van je tekst een woord toe te voegen. Overdrijf dit ook niet, het moet niet opvallen voor je lezer dat je dit woord vaak gebruikt. Google is dus slimmer geworden over de jaren en begrijpt nu ook synoniemen. Kijk dus welke woorden en anders gebruikt kunnen worden voor jouw zoekwoord en verwerk ook deze in de inhoud.

Afsluitende alinea

Als je een tekst afsluit met de belangrijkste woorden waarop je gevonden wilt worden, maak je nogmaals duidelijk waar de pagina over gaat, dit is prettig voor de lezer maar zeker ook weer voor Google. Het is een laatste hint aan Google dat de tekst precies gaat over de woorden die een potentiële lezer heeft ingetikt.

Overige tips voor jou en Google!

URL

Verwerkt je zoekwoorden ook in je URL. In de ideale wereld heb je ook nog een domeinnaam die de zoekwoorden bevat zoals camerasysteemkopen.nl. Is dit niet het geval maak dan slim gebruik van de opmaak van je URL. In dit geval vind je het artikel onder: https://timenkim.nl/seo/tekst-optimaliseren-voor-zoekwoorden

Alt-teksten

Voeg je afbeeldingen toe aan je artikel (iets wat in ieder geval prettig leest) dan kun je ook hier slim gebruik van maken. Je kunt je afbeeldingen een ALT tekst (alternatieve tekst) meegeven. Gebruik als het kan hierin je zoekwoord. Google kan voor zover wij weten nog geen platte afbeeldingen lezen maar de ALT tekst dus wel. Wees wel eerlijk wat er op de afbeelding staat. Een plaatje van een hond gebruiken en jouw zoekwoord erin verwerken wat niets met honden te maken heeft levert eerder strafpunten op dan meer bezoekers.

Deze alt tekst zegt niets over de afbeelding

Deze daarentegen beschrijft wel eerlijk wat je ziet

Links

Plaats je een link naar een andere pagina onder bepaalde zoekwoorden, dan snapt een zoekmachine waar de ontvangende pagina over gaat. Uiteraard geldt ook hier dat dit woord wel moet kloppen met die pagina anders sla je alsnog de plank mis. Plaats daarom strategisch interne links op je website, waarin je verwijst naar andere artikelen die je hebt geschreven. Zorg dat de woorden waarop je gevonden wilt worden in de gelinkte tekst staan. Schrijf niet:

“Wil je ook je website optimaliseren op andere gebieden lees dan HIER onze andere artikelen”

maar wel

Hopelijk ben je na het lezen iets wijzer geworden hoe je tekst moet optimaliseren voor zoekwoorden, maar je website technisch optimaliseren is misschien wel net zo belangrijk dus vergeet ook dit vooral niet!

Nog questions of comments?! Wij zijn er voor je!

2 comments

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *